Cele mai recente articole

Alte aplicații dezvoltate local

În articolul precedent am prezentat două aplicații realizate de studenții Facultății de Informatică a Universității ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Sub îndrumarea profesorilor din domeniul lingvisticii computaționale, alte echipe de studenți de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, masterat Data Mining, au dezvoltat o aplicație care își propune să analizeze sentimentele din review-urile acordate telefoanelor mobile și un chatbot care răspunde la diverse întrebări legate de pandemia COVID-19.

Prima echipă de studenți a realizat o aplicație care analizează recenziile telefoanelor mobile de pe o platforma de comerț electronic. Această aplicație identifică opiniile clienților legate de telefoanele mobile. În urma analizelor, aplicația ne poate identifica brand-urile de care utilizatorii sunt cei mai încântați, precum și gradul de mulțumire față de furnizor. Aplicația adună toate recenziile găsite în secțiunea de telefoane mobile, le analizează, le asociază brandurilor și furnizează tipul de sentiment predominant în acele recenzii în funcție de diferite criterii de căutare. Pentru calcularea sentimentului este analizat fiecare cuvânt și fiecare parte de vorbire iar, pe baza sinonimiei cognitive este atribuit un scor care indică un sentiment pozitiv sau negativ. Astfel, recenziile sunt considerate pozitive dacă scorul total al cuvintelor folosite este mai mare decât un prag prestabilit. Astfel utilizatorii pot introduce orice marcă de telefon de pe platformă, iar aplicația le poate indica direct opiniile foștilor clienți care au avut același tip de telefon.

Cea de-a doua aplicație dezvoltată de studenții de la Iași este un chatbot care oferă informații legate de Covid-19. Chatbot-ul este programat să îndrume utilizatorii către centrele avizate, să le ofere răspunsuri prestabilite la întrebările legate de virus și să le indice sursele oficiale de informare. De asemenea, chatbot-ul poate răspunde la peste 200 de întrebări, oferind, astfel, informații despre modul de apariție a virusului SARS-CoV-2, despre metodele de igienă, despre simptomele specifice acestui virus, despre cum ar trebui să ne izolăm, despre cât timp trebuie să petrecem în carantină dacă am fost expuși la acest virus, dar și despre modul de interacțiune cu animalele de companie în această perioadă.

Aceste două aplicații utilizează tehnologiile puse la dispoziție de lingvistica computațională pentru a analiza mai ușor limbajul și pentru a putea interpreta datele preluate de pe internet. Echipele au apelat la data mining pentru a extrage informații din setul de date, pe de o parte un corpus de recenzii preluate de pe internet, iar pe de alta o colecție cu informații despre COVID-19. Pentru aceste texte s-a folosit tokenizarea și lematizarea, pentru a obține formele de dicționar ale cuvintelor, neflexionate. De asemenea s-a utilizat librăria RoWordNet care permite accesul la dictionarul WordNet pentru limba română. Pentru realizarea chatbot-ului a fost folosită platforma DialogFlow, un serviciu oferit de Google și care funcționează pe Google Cloud.

Așadar, domeniul Lingvisticii Computaționale continuă să combată decalajul dintre tehnologie și umanitate. Tehnicile inteligenței artificiale devin mai accesibile pentru tinerii pasionați de acest domeniu, iar comportamentul lingvistic uman devine din ce în ce mai inteligibil pentru calculator.

Echipe:

  • Analiză recenzii: Alexe Oana-Ioana, Apetrei Alin-Cosmin, Ciobanu Marian-Cosmin, Păduraru Ionel
  • Chatbot: Ostache Elena

Demo:

FOTO: www.progress.com

Check Also

Egalitatea Lingvistică în Era Digitală

European Language Equality (ELE) este un proiect sprijinit de Parlamentul European și scopul său este  …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *